Podróżowanie po Iranie

Zaplanowanie przemieszczania się po tym kraju jest dosyć ważne przed wyjazdem ze względu na odległości. Iran jest sporym krajem, pięciokrotnie większym od Polski, więc transport gra tu istotną rolę. Osobiście byłam bardzo pozytywnie zaskoczona tym, jak dobrze jest rozwinięty. Drogi, przynajmniej w tej części kraju, którą widziałam, są w niezłym stanie. Ponieważ biegną często przez tereny niezaludnione, są prościutkie i szerokie. Można pędzić 😉 Poniżej garść informacji o tym, jak wygląda podróżowanie po Iranie.

Autokary w Iranie

Najwygodniejszym i najtańszym środkiem transportu na dalekie trasy jest autobus. Podróżowanie tym środkiem transportu po Iranie jest praktyczne ze względu na częste połączenia. Na większości tras nie musimy myśleć o wcześniejszym zakupie biletu, ponieważ autobusy kursują co godzinę lub co pół. Więc po prostu przyjeżdżamy na dworzec i kupujemy bilet na odpowiadające nam połączenie. Ta reguła nie ma zastosowania tylko w okresie święta Nouruz – perskiego nowego roku. Wtedy jest duże prawdopodobieństwo, że wolnych biletów nie będzie. Jedyne, na co moim zdaniem warto zwrócić uwagę przy wybieraniu połączenia autokarowego, to firma. Więcej o tym za chwilę.

Tak wygląda irański bilet. Zwykle sprzedawcy w kasie, kiedy widzą turystę, piszą godzinę, numer miejsca i stanowisko arabskimi cyframi. Bilet pokazujemy kierowcy, który wskaże nasze miejsce.

Kiedy przyjedziecie na dworzec, bądźcie przygotowani na to, że obstąpią Was naganiacze. Ale nie są bardzo nachalni, więc jeśli nie potrzebujecie nic, łatwo się przez nich przebić. Mi instytucja naganiacza bardzo się spodobała, pozwoliła mi uniknąć czekania, kiedy bardzo mi się śpieszyło. Jak to wygląda? Panowie po prostu przechadzają się po dworcu i przy wejściu, wołając nazwy miast, do których odjeżdża najbliższy autobus. Warto tylko wiedzieć, że każdy z nich pracuje dla swojej firmy, więc jeśli akurat chcecie jechać do Teheranu i słyszycie „Tehran, Tehran”, to od razu trzeba zapytać o której odjeżdża autobus. Mi zdarzyło się, że prawie kupiłam bilet na autobus, który odjeżdżał za godzinę, a wiedziałam, że inna firma ma kurs za 20 minut. Więc naganiacze są przydatni w sytuacji gdy się śpieszymy. Inaczej można ich zignorować 🙂

W Iranie bardzo popularne są tzw. autokary VIP. Charakteryzują się one tym, że zamiast czterech rzędów siedzeń z przejściem pośrodku, mają trzy rzędy: po jednej stronie dwa, a po drugiej jeden. Dzięki temu siedzenia są większe i bardziej komfortowe, mamy też więcej miejsca na nogi. Powód, dla którego prawdopodobnie stworzono ten system, oprócz dalekich podróży jest kulturowo-prawny: otóż samotnie podróżująca kobieta nie może zostać posadzona obok obcego mężczyzny.

Tak więc osoba sprzedająca bilety musiałaby się sporo nagimnastykować, aby nie popełnić gafy. Bezpieczniej takiej kobiecie dać pojedyncze miejsce. Takie właśnie było mi przydzielane we wszystkich autobusach, jakimi miałam okazję jechać 🙂

Dodatkowo autobusy VIP w Iranie wyjeżdżające w długie trasy mają jeszcze jedno sprytne rozwiązanie, sprawiające, iż można w nich w miarę wygodnie przespać nocne kursy. Siedzenia, oprócz tego, że mają rozkładane oparcie, to jeszcze zamontowano w nich dodatkowe oparcie wzdłuż łydek, które można wysunąć do góry. Przy rozłożeniu obydwu ruchomych części siedzenia możemy spać niemal jak na łóżku, w pozycji prawie leżącej.

Podróżowanie po Iranie - autokary
Autokar VIP „dzienny”. Te jeżdżące na długie, nocne trasy są jeszcze wygodniejsze.

Pamiętajcie jednak, że VIP VIP-owi nierówny. Nie przetestowałam z oczywistych względów wszystkich firm. Natomiast po skromnym doświadczeniu przyznam rację znajomej, która stanowczo zaleciła mi podróżowaniu po Iranie korzystając w zasadzie z trzech firm. Łatwo je zapamiętać, bo wszystkie mają w nazwie „Safar”, co w farsi znaczy „podróż”: Royal Safar, HamSafar i Seiro Safar.

Ich autokary są w bardzo dobrym stanie, w środku czysto i świeżo, włącznie z tapicerką. W dłuższą trasę zawsze jedzie dwóch kierowców, a w krótszych często kierowca ma pomocnika, który zajmuje się bagażem. Co ważne: bagaż odbiera od nas pomocnik i daje nam numerek, tym samym numerem oznaczany jest nasz bagaż. To zapobiega pomyłkom, co jak słyszałam zdarza się od czasu do czasu w tańszych autokarach – wiadomo: na dworcu zamieszanie i tłok, różnie może być. A ceny? Na trasie Teheran – Isfahan z Royal Safar zapłaciłam 400 000 riali (ok 4$, odległość 450 km), Isfahan-Yazd: 170 000 riali.

Podróżowanie po Iranie - dworzec
Dworzec autobusowy w Isfahanie.

W autokarach VIP w Iranie obsługa jest naprawdę najwyższej klasy. Na dłuższych trasach mniej więcej pośrodku jest zwykle 20 minutowa przerwa. Można wtedy skorzystać z toalety. Zwykle w Iranie są one bezpłatne, natomiast jeśli chodzi o czystość różnie z tym bywa. Są takie, które wprost lśnią, ale trafiają się też dosyć zaniedbane. W miejscach postoju można też kupić herbatę, czy nawet ciepły posiłek.

Przy trasie Isfahan-Jazd stwierdziłam, że przetestuję inną firmę, poza rekomendowanymi, bo w końcu to tylko 5 godzin. Kurs był też od razu, więc zaoszczędziłam trochę czasu. Ale autobus był tak średnio VIP, mimo, że sprzedawca zapewniał, że jest. Coś się tłukło w podwoziu, a zapach w środku autokaru wskazywał, że czyszczenie tapicerki miało miejsce dosyć dawno. Po tej przejażdżce stwierdziłam, że pozostanę jednak przy rekomendowanych firmach.

Połączenia kolejowe w Iranie

Niestety nie udało mi się zobaczyć irańskich pociągów, czego bardzo żałuję i mam nadzieję, że przy następnej okazji to nadrobię. Połączenia kolejowe są słabiej rozwinięte i zdecydowanie mniej jest dostępnych kursów (na niektórych trasach np. tylko jedno połączenie dziennie), co znacznie ogranicza możliwości, jeśli chcemy skorzystać z tego sposobu podróżowania.

Jedak na dłuższych trasach, np. Sziraz – Teheran wydaje się to sensowna opcja, ze względu na standard. Spotkani przeze mnie w Szirazie Polacy przyjechali z Teheranu właśnie pociągiem i byli zachwyceni. Przedziały 4-osobowe z wygodnymi i czystymi kuszetkami, ciepły posiłek i herbata w cenie. Bilety niestety trzeba na wielu trasach rezerwować wcześniej, można to zrobić przez jedno z irańskich biur podróży. Przez stronę internetową w tym momencie jest to dla nas nieosiągalne, ze względu na sankcje, jakimi objęty jest obecnie Iran.

Mapę połączeń kolejowych oraz godziny odjazdów i ceny możecie zobaczyć tutaj.Dostępne też zdjęcia taboru.

Połączenia lotnicze w Iranie

Dosyć rozwinięty środek transportu w tym kraju, ponieważ pozwala zaoszczędzić sporo czasu przy podróżowaniu między bardzo oddalonymi od siebie miastami. Ja jednak nie zdecydowałam się z niego skorzystać, ze względu na bezpieczeństwo. Z powodu długoletnich sankcji irańskie linie lotnicze mają problemy z nabyciem odpowiednich części zamiennych do samolotów.

Share: